
Kayseri’de İlk Alo…
Kayseri’de telefon’da ilk “alo” sesi 1952 yılında Cumhuriyet Meydanı’nda
kurulan 2500 hatlı Ericsson Santrali ile duyuldu. Bu santral 1972 yılında 5.000
hat ile Crossbar Santral’e dönüşmüştür. Şehirde kurulan ikinci telefon santrali
Fevzi Çakmak Crossbar Santrali’dir. Bu santral 1982 yılında 10.000 hat kapasitesi ile kurulmuştur.
1970’li yıllarda ve hatta 1980’li yılların ortasına kadar Türkiye’nin genelinde olduğu gibi Kayseri’de de evinize veya iş yerinize bir telefon hattı çektirmeniz
çok kolay gerçekleşecek bir işlem değildi. Çoğu kez bunun için uzun yıllar beklemeniz gerekir, eğer işiniz gereği zorunlu bir telefon ihtiyacı var ise karaborsa
da yüksek fiyatlarla telefon hattı satışları söz konusu olurdu. Zaten kısıtlı olan
telefon abone sayısından dolayı çok yaygın olarak telefon kullanımı da söz konusu olmazdı. Şehirlerarası telefon görüşmeleri PTT işletmesinin şehirlerarası
bölümüne görüşeceğiniz diğer şehirdeki telefon numarasını yazdırmanız ve uzun
saatler boyunca telefon başında beklemeniz neticesinde mümkün olurdu.
1975 yılında genç bir lise öğrencisi iken, Cumhuriyet Meydanı’nın tam ortasında kaldığı için 2004 yılında yıkılan meydan PTT binasında telefon sırasına
yazılırken, görevliye bu telefon hattının ne kadar sürede çıkacağını sormuştum.
Memur alaylı bir üslupla “15 senede çıkar belki” cevabını verdiğinde görevli
hakkında çok iyi şeyler düşündüğümü söyleyemem ama, bu telefon hattı sırası
ancak 1988 yılında geldi. Eğer 1980’li yıllarda rahmetli Turgut Özal’ın Başbakanlığı zamanında tüm ülke çapında elektronik santraller konusunda büyük bir
atılım gerçekleştirilmemiş olsa, daha uzun yıllar belki bu sıranın gelmesi mümkün olmayacaktı.
Kayseri’de 1982 yılına kadar telefon numaraları 3 rakamlı idi. Bu yıldan
itibaren 4 rakamlı telefon numaralarına geçildi. 1985 yılında 5 rakamlı, 1988
yılında 6 rakamlı ve 1992 yılında 7 rakamlı telefon numaraları kullanılmaya başlandı.
1987 yılında Aydınlıkevler Santrali’nin devreye girmesi ile 21.000 abone,
aynı tarihte Talas Santrali ile 12.000 abone telefon hattına kavuştu. 26.000 kapasiteli Yenimahalle Santrali 1989 da, 3.000 kapasiteli Hisarcık Santrali 1992’de,
20.000 kapasiteli Şeker Santrali ile 15.000 kapasiteli belsin santralinin devreye
girişi ise 1993 yılına rastlar.
Kayseri’de ilk ADSL hizmeti 2003 yılından itibaren Türk Telekom
Müdürlüğü’nce verilmeye başlandı. Bu gün şehirde 267.000 sabit telefon, 92.000
ADSL abonesi bulunmaktadır. İletişim sistemlerinin fiber optik kablolarla evlere
kadar farklı firmaların rekabet halinde getirildiği ve mobil haberleşmenin son derece yaygınlaştığı günümüzde bırakın telefon sırası beklemeyi, artık ülke çapında
her yıl iki milyon abone sabit telefonlarını iptal ettiriyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder